Skip to content

שלום תמורת שלום

הסכם אברהם: הסכם מדיני. מאירוע מקראי שבמהלכו אברהם אבינו כרת ברית עם ה’ למילת כל צאצאיו הזכרים, ראו ברית המילה (אירוע מקראי)

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מוביל הסכם שלום ראשון שמדינת ישראל זוכה לה מעולם, בלי החזרת שטחים וללא כל תמורה שהיא עם מדינה ערבית. שלום תמורת שלום

נורמליזציה בין ישראל ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות
(בתיווך של ארצות הברית)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מודיע לתקשורת על ההסכם מהחדר הסגלגל בבית הלבן, 13 באוגוסט 2020
הסכם אברהם הוא הסכם לנירמול היחסים בין איחוד האמירויות הערביות למדינת ישראל בתיווך ארצות הברית, שהוצג לציבור ב-13 באוגוסט 2020. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כינה את ההסכם “הסכם אברהם”, על שמו של אברהם המקראי, הדמות המקשרת בין הדתות האברהמיות

במהלך השנים שקדמו להסכם התחממו היחסים בין שתי המדינות (אם כי לא בצורה רשמית), תהליך אותו ניתן לראות במספר אירועים, ביניהם השתתפות נבחרת ישראל בג’ודו בטורניר הגראנד סלאם באבו דאבי באוקטובר 2018 – במסגרת אירוע זה הוצג דגל ישראל באיחוד האמירויות, נוגן לראשונה המנון התקווה באבו דאבי ואף הוזמנה לתחרות, לצד הנבחרת, שרת התרבות והספורט מירי רגב מלבד השרה רגב, בשנים אלו ביקרו מספר שרים ישראלים בשטח האמירויות לרגל כנסים בינלאומיים – ביניהם שר האנרגיה יובל שטייניץ ב-2016, שר התקשורת איוב קרא ב-2018 ושר החוץ ישראל כץ ב-2019. מלבד זאת, ביוני 2020 נחת לראשונה בנתב”ג מטוס של חברת התעופה איתיחאד איירווייז מאבו דאבי, כשהוא מעוטר בסמלי חברת התעופה ואיחוד האמירויות

בנובמבר 2019 אישרו מספר גורמים, ביניהם כאלו המקורבים לשלטונות איחוד האמירויות, כי אלו צפויים לפתוח את שערי המדינה לאזרחי ישראל לכבוד התערוכה העולמית אשר תוכננה להתקיים בדובאי בסוף 2020, ואף להשאירם פתוחים ובכך לבטל את איסור כניסתם של אזרחי ישראל לשטחי האמירויות.

ב-28 בינואר 2020 הוצגה תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. בעקבות תוכנית זאת, הודיע נתניהו על כוונתו לספח חלקים מיהודה ושומרון, בפרט בבקעת הירדן ובהתיישבות היהודית בהן. איחוד האמירויות הערביות בירכה על תוכנית השלום, אך הביעה התנגדות לסיפוח. ב-12 ביוני 2020 פורסם בעיתון ידיעות אחרונות מאמר בו צוטט יוסף אל-עותייבה, שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית (המשמש גם כשר המדינה של האמירויות), ואמר כי קיים פוטנציאל ענק לקשרים חמים יותר בין ישראל לאיחוד האמירויות, פוטנציאל אשר יהיה עלול להיפגע משמעותית במקרה שיבוצע הסיפוח.

ההסכם סוכם על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ושייח ח’ליפה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא איחוד האמירויות הערביות והאמיר של אבו דאבי.

היועצים האמריקאיים הם היהודיים אבי ברקוביץ’ וג’ארד קושנר. מטעם ישראל ראש המוסד יוסי כהן היו מהמתווכים. מעורבים נוספים היו איש העסקים הישראלי-אמריקאי חיים סבן, שגריר ישראל בוושינגטון די. סי. רון דרמר ושגריר איחוד האמירויות בוושינגטון יוסף אל-עותייבה. סוכנות הידיעות AP דיווחה שהמגעים על כינון היחסים החלו בוועידת ורשה שעסקה בעיקר בנושא האיראני.

כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות.
הקמת שגרירויות הדדיות וחילופי שגרירים בין המדינות (ככל הנראה השגרירות של האיחוד האמירויות הערביות.
טיסות ישירות בין נמל התעופה הבינלאומי אבו דאבי לנמל התעופה בן-גוריון.
שיתופי פעולה ישירים בין המדינות בתחומי התיירות, הביטחון, התקשורת, הטכנולוגיה, האנרגיה, הבריאות, התרבות והסביבה.

במהלך חודש אוגוסט 2020 צפויה לצאת לאיחוד האמירויות הערביות משלחת ישראל בראשות ראש המל”ל מאיר בן שבת, זאת כדי לסכם את פרטי ההסכם הצפוי להיחתם בטקס חגיגי על מדשאת הבית הלבן במעמד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות הערביות שייח מוחמד בן זאיד.

תגובות המערכת הפוליטית בישראל
בעד
בירכו על ההסכם ללא סייגים: מרצ, העבודה, יש עתיד, וכחול לבן.

מתוך הרשימה המשותפת:
חד”ש: איימן עודה ראש הרשימה המשותפת וחד”ש אמר: “כל עוד ישראל ממשיכה לשלוט במיליוני פלסטינים בשטחים הכבושים ימשיכו לחגוג אשליות של שלום על מדשאות בחו”ל, בלי לתקן את המציאות פה בארץ”.
בל”ד: מטאנס שחאדה ראש בל”ד אמר: “סיום הכיבוש אינו מותנה בשום פרס וחייב להתבצע. זו בגידה מצדה של האמירויות, ולא פחות מנעיצת סכין בגבו של העם הפלסטיני, ושל העמים הערבים”.
תגובות בעולם
בעד
האומות המאוחדות האומות המאוחדות: מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש הצהיר כי הוא מקבל בברכה כל יוזמה אשר בכוחה לקדם שלום ויציבות במזרח התיכון. בנוסף גם ניקולאי מלאדנוב, המתאם המיוחד מטעם האומות המאוחדות לתהליך השלום במזרח התיכון, בירך על ההסכם והביע תקווה שיוביל לחידוש הדיאלוג בין ישראל והפלסטינים.
האיחוד האירופי הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ז’וזפ בורל, בירך על ההסכם בין המדינות ואמר כי: “ההסכם יועיל לשתי המדינות והוא חשוב ליציבות האזורית
אוסטריה אוסטריה: משרד החוץ האוסטרי בירך את איחוד האמירויות וישראל על חתימת ההסכם. “צעד היסטורי לעבר מזרח תיכון שקט ומשגשג יותר”.[37]
אוסטרליה אוסטרליה: שרת החוץ האוסטרלית מאריס פיין אמרה שאוסטרליה מקדמת אותם בברכה.
אוקראינה אוקראינה: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שוחח עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ב-14 באוגוסט על מספר נושאים, ובין היתר בירך על ההסכם וקרא לו “צעד היסטורי ודוגמה מובהקת להזדמנויות של דיאלוג ודיפלומטיה שמדינות אחרות באזור יכולות לעקוב אחריו”.
אורוגוואי אורוגוואי: משרד החוץ של אורוגוואי פרסם הצהרה בה בירך על ההסכם והביע תקווה שהמשך היחסים בין השתיים יהווה דוגמה לדו-קיום ולהתפתחות לעמים שלהן ולעמי האזור כולו.
איטליה איטליה: משרד החוץ האיטלקי פרסם הצהרה בה בירך על ההסכם ומסר שהוא מקווה שהצעד החשוב יתרום לשלום וליציבות במזרח התיכון.
אלבניה אלבניה: ראש ממשלת אלבניה אדי רמה בירך את ישראל, איחוד האמירויות וארצות הברית על ההסכם ואמר שהוא מקווה שאחרים באזור ילכו אחרי “הרוח” של ההסכם ויעבדו יחדיו למען עתיד משותף טוב יותר.
אתיופיה אתיופיה: ראש ממשלת אתיופיה אבי אחמד פרסם הצהרה בה בירך את העמים והממשלות של ישראל ואיחוד האמירויות על “ההחלטה הכבירה” לנרמל את היחסים בין המדינות.
בולגריה בולגריה: משרד החוץ הבולגרי פרסם הצהרה בה קידם בברכה את “פריצת הדרך הדיפלומטית” ובירך את המדינות המעורבות בהסכם.
בחריין בחריין: משרד החוץ של בחריין בירך על ההסכם ובירך את איחוד האמירויות על כך “שלקחה צעדים לכיוון השלום”.
בלגיה בלגיה: שר החוץ הבלגי פיליפ גופן (אנ’) בירך על ההתקרבות בין ישראל ואיחוד האמירויות כצעד לכיוון שלום אזורי.
ברזיל ברזיל: נשיא ברזיל ז’איר בולסונארו בירך על “ההסכם ההיסטורי לנרמול היחסים” ואמר כי הוא “מקווה שנפתחה הדרך להשיג שלום במזרח התיכון”.
גואטמלה גואטמלה: ממשלת גואטמלה פרסמה הצהרה בה קידמה בברכה את הסכם השלום והנורמליזציה של היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לאיחוד האמירויות.
גרמניה גרמניה: שר החוץ הגרמני הייקו מאס בירך על ההסכם וקרא לו “צעד היסטורי”.
דנמרק דנמרק: שר החוץ הדני יֶפֶּה קופוד (אנ’) שיבח את ההסכם ואמר שהוא יכול להוביל לחיזוק היציבות האזורית וליצור תקווה להתקדמות ברחבי האזור.
הודו הודו: משרד החוץ ההודי פרסם הודעה רשמית לפיה הוא “תומך בשלום במערב אסיה ומברך על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, שתי בעלות ברית אסטרטגיות של הודו”.
הולנד הולנד: משרד החוץ ההולנדי קידם בברכה את ההסכם ואמר שהנורמליזציה בין ישראל לשכנותיה באזור חיובית מאוד.
הונגריה הונגריה: משרד החוץ ההונגרי פרסם הצהרה לפיה הוא מברך על הנורמליזציה בין המדינות ושהוא מאמין בכך שההישג מקרב את המזרח התיכון לשלום מתמשך.
הונדורס הונדורס: שר החוץ של הונדורס ליסנדרו רוסלס בנגס (גר’) אמר שבהונדורס “מצדיעים למאמץ ולמנהיגות שאפשרו את הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות הערביות”.
הממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת: ראש ממשלת הממלכה המאוחדת בוריס ג’ונסון בירך על החדשות הטובות שביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ואמר כי “מדובר בצעד מבורך לעבר מזרח תיכון שלו יותר”.
הפיליפינים הפיליפינים: מחלקת החוץ של הפיליפינים פרסמה הצהרה בה בירכה את “ההסכם ההיסטורי” לנרמול היחסים בין המדינות והביעה תקווה שההסכם יתרום לשלום ולביטחון הבינלאומיים, ובמיוחד במזרח התיכון.
הרפובליקה העממית של סין הרפובליקה העממית של סין: דובר משרד החוץ של סין אמר ש”סין שמחה לראות צעדים שיפחיתו את המתיחות ויתרמו ליציבות ושלום במזרח התיכון”.
טאיוואן טאיוואן: משרד החוץ הטאיוואני פרסם הודעה בה בירך את ישראל ואיחוד האמירויות על ייסוד היחסים הדיפלומטיים ביניהן.
יוון יוון: משרד החוץ היווני פרסם הודעה בה בירך על ההסכם בין שתי השותפות הקרובות של יוון והביע תקווה שהוא יהיה “אבן פינה לייסוד של דיאלוג והבנה משותפת בין העמים של המזרח התיכון”.
יפן יפן: ממשלת יפן בירכה את איחוד האמירויות וישראל על חתימת הסכם הנורמליזציה ביניהם. בנוסף אמרה כי “הפסקת הסיפוח הישראלי היא צעד חיובי אשר יתרום לירידה במתיחות הגוברת באזור”.
לטביה לטביה: שר החוץ הלטבי אדגארס רינקביץ’ קידם בברכה את הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות.
ליטא ליטא: שר החוץ הליטאי לינאס אנטנאס לינקביצ’יוס (אנ’) הביע תקווה שהנורמליזציה והשעיית תוכניות הסיפוח יובילו להתפתחויות חיוביות במזרח התיכון וליצירת מומנטום חדש לתהליך השלום האזורי.
מאוריטניה מאוריטניה: משרד החוץ המאוריטני אישר את תמיכתו בעמדותיה של איחוד האמירויות הערביות בהתאם לאינטרסים הלאומיים שלה ולאינטרסים של ערבים ומוסלמים וסיבותיהם הצודקות.
מולדובה מולדובה: שר החוץ המולדובי אולג צולאה (אנ’) אמר שמשרד החוץ מקדם בברכה את הנורמליזציה בין המדינות, ואמר שההסכם ההיסטורי יתרום ליציבות האזור.
מצרים מצרים: נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך על ההסכם ואמר כי הוא יביא שלום למזרח התיכון.
מקדוניה הצפונית מקדוניה הצפונית: שר החוץ המקדוני ניקולה דימיטרוב (אנ’) בירך על הנורמליזציה והביע תקווה שהיא תייצר מומנטום חיובי לקידום שלום ויציבות במזרח התיכון.
נורווגיה נורווגיה: שרת החוץ הנורווגית אינה מארי אריקסן סוריידה פרסמה הצהרה בה אמרה שהנורמליזציה בין המדינות חיובית ושנורווגיה תבחן מקרוב את ההשלכות של ההסכם.
ניו זילנד ניו זילנד: שר החוץ וסגן ראש ממשלת ניו זילנד וינסטון פיטרס (אנ’) בירך על ההסכם.
סלובניה סלובניה: משרד החוץ הסלובני פרסם הצהרה בה בירך על ההסכם וכינה אותו “תנופה חדשה לתהליך השלום במזרח התיכון”.
ספרד ספרד: משרד החוץ של ספרד פרסם הודעה בה בירך על ההסכם והביע תקווה שהוא יתרום לשלום האזורי ויוביל לחידוש המשא והמתן בין ישראל לפלסטינים.
עומאן עומאן: משרד החוץ של עומאן פרסם הודעה לפיה הוא “תומך בהסכם ההיסטורי, ומקווה שיתרום להשכנת שלום צודק וכולל ובר קיימא במזרח התיכון”.
ערב הסעודית ערב הסעודית: בשיחה לא רשמית עם כאן חדשות, נסיך בבית המלוכה הסעודי בירך על ההסכם, ואמר שהוא מקווה שזה יקרה גם שם בקרוב, אבל בגלל המשקל של סעודיה בעולם הערבי והאסלאמי זה קצת יותר רגיש; “בינתיים האמירויות תהיה הקול שלנו מול ישראל”. בנוסף, הזהירה ערב הסעודית את הרשות הפלסטינית מפני תגובות מופרזות בשל ההסכם.
פולין פולין: שר החוץ הפולני יאצק צ’פוטוביץ’ (אנ’) שוחח עם מקבילו האמירתי ובירך אותו על ההסכם.
פורטוגל פורטוגל: משרד החוץ הפורטוגזי בירך על ההסכם ואמר שהוא חיובי ליציבות האזור.
פינלנד פינלנד: שר החוץ הפיני פקה האוויסטו (אנ’) קידם את ההסכם בברכה ואמר שפינלנד תקבל כך כל יוזמה במזרח התיכון שתגדיל את היציבות ותקדם שלום.[75]
פרו פרו: פרו הביעה את שביעות רצונה מההסכם שהושג בין המדינות ומהקידום של השלום והביטחון במזרח התיכון.[76]
צ’כיה צ’כיה: משרד החוץ הצ’כי קידם בברכה את ההצהרה על נורמליזציה בין שתי המדינות ואמר שלהישג יש פוטנציאל לתרום לשלום וליציבות במזרח התיכון.
צרפת צרפת: שר החוץ הצרפתי, ז’אן-איב לה דריאן, בירך על ההסכם ואמר כי צרפת מברכת על נורמליזציה של היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לאיחוד האמירויות.
קולומביה קולומביה: משרד החוץ הקולומביאני פרסם הצהרה לפיה הממשל במדינה מברך את ההסכם ההיסטורי שהושג בין שתי המדינות, אותן כינה בנות ברית וחברות קרובות של קולומביה, והוסיף שההסכם הוא תרומה חשובה לשלום, לביטחון וליציבות במזרח התיכון.
קוסטה ריקה קוסטה ריקה: משרד החוץ של קוסטה ריקה פרסם הצהרה בה בירך על הנורמליזציה וקרא לה צעד היסטורי.
קוריאה הדרומית קוריאה הדרומית: ממשלת קוריאה הדרומית קידמה בברכה את ההסכם והביעה תקווה שיוביל ליציבות ולשלום באזור.
קנדה קנדה: שר החוץ הקנדי פרנסואה-פיליפ שמפאן (אנ’) פרסם הצהרה בה בירך על הנורמליזציה ביחסים בין המדינות, ואמר שקנדה רואה בכך צעד היסטורי וחיובי לקידום שלום וביטחון באזור.
קפריסין קפריסין: שר החוץ הקפריסאי ניקוס כריסטודולידס (אנ’) שוחח עם מקבילו האמירתי בעקבות “פריצת הדרך ההיסטורית” ומשרדו הצהיר שקפריסין מוכנה לתרום לכל צעד להגברת שלום, ביטחון ויציבות באזור.
קרואטיה קרואטיה: משרד החוץ הקרואטי קידם בברכה את “עסקת השלום ההיסטורית” שהושגה בין המדינות כצעד לקראת קידום שלום ויציבות במזרח התיכון.
רומניה רומניה: שר החוץ הרומני בוגדן אאורסקו (אנ’) הודיע כי הוא מברך על ההסכם ושזהו צעד חיובי להגברת היציבות והביטחון במזרח התיכון וליצירת מומנטום לתהליכי שלום אזוריים.
רוסיה רוסיה: משרד החוץ של רוסיה פרסם כי הוא תומך בהסכם ומברך את איחוד האמירויות הערביות וישראל.
שוודיה שוודיה: שרת החוץ השוודית אן לינדה (אנ’) אמרה בהתייחס להצהרתו של מזכ”ל האו”ם גוטרש שגם היא מברכת את הצעד.
דרום אפריקה דרום אפריקה: ממשלת דרום אפריקה אמרה שזו זכותה הריבונית של איחוד האמירויות לנרמל את יחסיה עם ישראל,
ירדן ירדן: שר החוץ איימן ספדי אמר: “ההשפעה של ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות תלויה במה שתעשה ישראל בעתיד”, ירדן גינתה את ההפגנות שאורגנו על ידי מחמוד עבאס.
לבנון לבנון: בעוד מנהיג חזבאללה, חסן נסראללה גינה את ההסכם, נשיא לבנון מישל עאון אמר במהלך ריאיון לכלי תקשורת צרפתי כי איחוד האמירויות היא מדינה עצמאית וכן שהוא לא שולל הסכם שלום עם ישראל, אך על לבנון קודם כל “לפתור בעיות” איתה.
לוקסמבורג לוקסמבורג: שר החוץ של לוקסמבורג, ז’אן אסלבורן, העניק ב-14 באוגוסט ריאיון לגוף השידור הגרמני Deutschlandfunk (אנ’) ובמהלכו נשאל על ההסכם. במהלך הראיון אמר בין היתר: “אני מודע, בעקבות כך שיש לי קשרים באזור, לפחד מאירא
לאחר שכמה גופי תקשורת הבינו את דבריו כשבירת הקו שבו הלך האיחוד האירופי שבירך על ההסכם (ובפרט הוציא הצהרת תמיכה בהסכם שגובתה על ידי ממשלת לוקסמבורג), משרד החוץ הלוקסמבורגי פרסם בשם אסלבורן הבהרה לפיה הוא תומך בהסכם וכוונתו לא הייתה לבקר את ההסכם אלא להדגיש את החשיבות של המשך התמיכה של מדינות ערב ומדינות המפרץ.
מלזיה מלזיה: שר החוץ המלזי הישאמודין חוסיין (אנ’) פרסם הצהרה לפיה מלזיה רואה בהסכם זכות ריבונית של איחוד האמירויות.
סודאן סודאן: לאחר ששר המודיעין הישראלי אלי כהן העריך בריאיון לגלי צה”ל שישראל קרובה להסכם דומה עם סודאן, דובר משרד החוץ הסודאני התבקש להתייחס לכך בראיון ברשת סקיי ניוז ערביה (אנ’) ובהקשר של ההסכם עצמו אמר כי “הצעד של איחוד האמירויות הערביות לחתום על הסכם עם ישראל הוא צעד אמיץ שסלל את הדרך הנכונה עבור יתר מדינות העולם הערבי”.
פקיסטן פקיסטן: משרד החוץ הפקיסטני פרסם הצהרה לפיה להסכם יהיו השלכות ארוכות-טווח ושגישתה של פקיסטן בנושא תונחה לפי ההערכה שלה באשר שימור השלום, הביטחון והיציבות האזוריים.
נגד
איראן איראן: משרד החוץ האיראני מסר “האמצעי המביש של אבו דאבי להגיע להסכם שלום עם המשטר הציוני המזויף מסוכן. האמירויות ושאר המדינות שתומכות בו יישאו בהשלכות”. נשיא איראן חסן רוחאני נשא נאום בו התייחס להסכם: “זו בגידה מוחלטת בעם הפלסטיני, המדינה השכנה הזו הפכה את עצמה לאויב עבור מדינות האזור והעולם המוסלמי והפכה להיות חברה של הישות הציונית”.בעקבות הנאום שגריר איראן באבו דאבי זומן לשיחת נזיפה, ומשרד החוץ האמירתי פרסם הצהרה בה אמר שהנאום היה “בלתי מקובל ומסית, ובעל השלכות מסוכנות לביטחון והיציבות במפרץ הפרסי” וכי הם רואים בו בהתערבות לא ראויה בעניינה הפנימיים של האמירויות ו”פגיעה בריבונותה”.
טורקיה טורקיה: משרד החוץ באנקרה מסר כי “ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על ההסכם”. בהמשך אף הודיעה שתשקול לסגור את השגרירות באיחוד האמירות.
כווית כווית: בכירים בממשל הכוויתי דחו את ההסכם וטענו כי מדינות ערב והעם הפלסטיני לעולם לא יסלחו לאיחוד האמירויות הערביות על הכרתה “בכיבוש הישראלי”. “אנו דוחים באופן מוחלט את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. אנו בחיים לא נכיר בכיבוש הישראלי או בישראל עצמה. הסכם זו הוא בגידה וההכרה בכיבוש הישראלי הוא פשע נגד העם הפלסטיני ואנשי מדינות ערב”.
תוניסיה תוניסיה: אספת הנבחרים של העם (אנ’), הפרלמנט של תוניסיה, פרסמה הצהרה רשמית בה גינתה את ההסכם והגדירה אותו כהפרה של זכויות העם הפלסטיני ואיום על העמדה הערבית והאסלאמית שדוחה נורמליזציה עם ישראל.
תימן תימן: שעות לאחר פרסום ההסכם, משרד החוץ התימני פרסם הודעה כי הוא תומך בעם הפלסטיני בסכסוך הישראלי-פלסטיני ומתנגד בתוקף להסכם הנורמליזציה. “אנשי תימן תומכים באחינו, העם הפלסטיני ושומרים על זכותם על ארץ ישראל”.
מקרב הפלסטינים:
הרשות הפלסטינית הרשות הפלסטינית: יושב ראש הרשות מחמוד עבאס התייחס להסכם כ”בגידה בעם הפלסטיני” והחזיר את השגריר הפלסטיני מאבו דאבי. וכן “ההסכם בין איחוד האמירויות ישראל וארצות הברית הוא תקיעת סכין בגב הסוגיה הפלסטינית. שלא יספרו סיפורים שהם עצרו הסיפוח. אפילו נתניהו אמר שאין דבר כזה ושהוא יספח”. בדיוני הנהגת פת”ח עלתה הצעה להשעות את החברות של אש”ף בליגה הערבית ובארגון לשיתוף הפעולה האסלאמי בשל שתיקתן.
חמאס חמאס: “ההסכם יעודד את הכיבוש לבצע עוד פשעים”.
השלכות מעשיות
ב־16 באוגוסט, שלושה ימים לאחר פרסום ההסכם, התפרסם כי התאפשרה באיחוד האמירויות גישה לאתרי אינטרנט ישראליים שהיו חסומים עד אז, ובנוסף התאפשרו שיחות טלפון בין שתי המדינות.

החברה האמירתית APEX National Investment וקבוצת Tera הישראלית חתמו על הסכם למחקר משותף על מחלת נגיף קורונה 2019, מה שמהווה ההסכם העסקי הראשון שנחתם בין חברות משתי המדינות מאז נירמול היחסים.

הצטרפות מדינות אחרות להסכם
לאחר פרסום דבר ההסכם, בכירים אמריקאים וישראלים הודיעו כי ייתכן שמדינות נוספות ילכו בעקבות איחוד האמירויות ויצטרפו להסכם.

אחת המדינות הבולטות שהועלו היא סודאן, שראש הממשלה נתניהו נפגש עם מנהיגה עבד אל-פתאח אל-בורהאן באוגנדה בפברואר 2020. לאחר ששר המודיעין הישראלי אלי כהן העריך בריאיון לגלי צה”ל שישראל קרובה להסכם דומה עם סודאן, דובר משרד החוץ הסודאני התבקש להתייחס לכך בראיון ברשת סקיי ניוז ערביה ואמר בין היתר כי ארצו אכן מקיימת מגעים עם ישראל לא חושבת שיש יותר סיבה להמשיך בעוינות כלפי ישראל; דברים שזכו להצהרות מברכות מטעם ראש הממשלה נתניה.

המדינות הבולטות ביותר שהועלו חוץ מסודאן הן בחריין (שמזה שני עשורים מקיימת יחסים חשאיים עם ישראל ותומכת בה במאבקיה באופן לא שגרתי למדינה ערבית) ועומאן (שקיימה בסוף שנות ה-90 יחסים דיפלומטיים עם ישראל ומאז מקיימות השתיים יחסים חשאיים וראש ממשלת ישראל הגיע לביקור שם ב-2018), שהודיעו על תמיכתן בהסכם השלום. גם מרוקו הוזכרה.

מדינות נוספות שהועלו הן ערב הסעודית וקטר, אם כי האחרונה מבין השניים מקיימת יחסים הדוקים עם מדינות עוינות לישראל, האחים המוסלמים וחמאס, עובדה העשויה להקשות על חתימת הסכם, בעוד שהראשונה חוששת שנורמליזציה עם ישראל עלולה לפגוע במעמדה כמנהיגת העולם הערבי והמוסלמי ולחזק את יריבותיה, איראן וטורקיה.